کد مطلب:231709 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:216

علت غسل میت
محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در جواب مسائل من فرمود: علت غسل میت این است كه میت از كثافتهای مرض پاك و پاكیزه شود زیرا وی پس از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می كند و لازمه این ملاقات طهارت و پاكی می باشد.

مستحب است كه هرگاه بر خداوند و پاكان وارد شود و با اهل آخرت تماس گیرد نظیف و طاهر باشد و با طهارت در پیشگاه پروردگار حاضر شود تا برای او از پروردگار طلب شفاعت كنند.

علت دوم این است كه گفته می شود میت در هنگام مرگ از وی نطفه بیرون می آید و غسلش از این جهت است و علت اینكه هر كس میت را غسل دهد و یا دستش



[ صفحه 773]



به بدن میت برسد باید غسل كند از این جهت است كه هنگامی كه روح از بدن آدمی بیرون شد چرك و كثافت و اثر ناخوشی در او می ماند برای همین جهت باید كسانی كه دست خود را به میت زده اند غسل كنند و خود را پاك سازند.

4- حسن بن النضر گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم گروهی مسافرت می كنند و در هنگام سفر یكی از آنها فوت می كند و یكی از آنها هم جنب می شود و آنها مقداری هم آب دارند آیا با آن آب جنب غسل كند و یا میت خود را با آن آب غسل دهند.

فرمود: جنب از آن آب غسل می كند و به میت نمی رسد زیرا غسل جنابت واجب و غسل میت سنت است.

5- عبدالملك گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم مردی مقداری از پرده ی كعبه را خریداری كرد، مقداری از آن را در حوائج خود خرج كرد و مقداری هم در دستش باقی است آیا می تواند آن را بفروشد.

فرمود: می تواند بفروشد و ببخشد و از او نفع پیدا كند و از بركت او سود ببرد

گفتم آیا می تواند آن پارچه را برای خود كفن كند؟ فرمود: نمی تواند.